Besshøe 2258 moh

Tid: 8-9 timer

Tur: Krevende

Område: Jotunheimen

Du har kanskje sett det mektige fjellet som ruver på venstre side av deg like før du skal bestige Besseggen?! Dette er mektige Besshøe med sine 2258 moh. Det har en primærfaktor på 850 meter. Turen kan gås fra Memurubu, Gjendesheim eller Bessheim. Jeg gikk fra Bessheim. Stien starter bak Bessheim fjellstue, her finner du skilt og T-merke. Stien starter i bratt stigning. Her følger du også elva på venstre side. På toppen flater det ut og du vil snart se Bessvatnet. Stien mot Besshøe går til høyre rundt vannet. Ps her vil du ikke se flere skilt som viser vei mot Besshø og stien er heller ikke merket. Følg derfor stien et godt stykke rundt vannet, ca 7,2 km fra Bessheim. Her vil stien dele seg og gå rett frem mot Besseggen (her vil du se starten på eggen i enden av vannet), til høyre oppover mot ur går stien mott Besshøe. Her begynner den bratteste stigningen. Nå har du ca 3 km igjen til toppen. Det høres kanskje lite ut, men siste rest går i ur og temmelig bratt terreng. På veien passerer man Besshøbrean, på høyre side. Er du heldig kan det være at du se reinsdyr her. Når du tror du nærmer deg toppen, så flater det litt ut og du skal videre opp på neste. På toppen kan jeg love deg at du glemmer hvor sliten du er. Her har du flotte tinder på alle kanter. Du ser Surtningssue, Neutgardstind, Rondane, Knutshø, Besseggen, Tjønnholdtinden for å nevne noen. På toppen er det en stor varde, og på ene siden er det loddrett stup rett ned i det grønne Russvatnet. Så vær forsiktig her! Dette er en krevende tur! Turen er på 22 km t/r, og vi brukte ca 8,5 timer inkl korte pauser

Stien som går på høyre side av Bessvatnet, du ser ryggen på Besseggen i enden av vannet

På vei opp til toppen, endel av stien går i ur

Varden på toppen

Nydelig utsikt på alle kanter på toppen