Bukkelægret

Tur: Middels

Område: Jotunheimen

Et lite stykke Norge

Turen starter på kaien ved Gjendebu. For å komme hit må du ta Gjendebåten som går fra Gjendesheim (se nettside for rutetider og priser, lurt å booke på forhånd). Følg sti og skilt til høyre på brygga. Stien går i frodig og nokså flatt landskap, de første 1,5 km. Deretter snirkler stien seg bratt oppover fjellsiden. Etterhvert blir det så bratt at man må klyve, det henger kjettinger flere steder. Se opp for løse steiner som kan rase! Du skal opp 500 høydemeter. Etter ca 1 km med klyving, jevner det litt ut. På toppen får du en fantastisk utsikt på alle kanter. Terrenget fortsetter kupert. Er du heldig kan du møte på reinsdyr her. Når du kommer til siste utsiktspunkt og topp, Sjugurdstinden 1490 moh, går stien bratt ned til Memurubu. Husk å snu deg flere ganger for å se på den flotte utsikten du går forbi. Du vil se Memurudalen på venstre side og det flotte grønne vannet, Gjende, på høyre side. Turen kan gås begge veier. Fra Memurubu kan du ta båten tilbake til Gjendesheim. Du kan også overnatte på Memurubu, eller gå Besseggen videre. Turen er på ca 10 km, litt krevende med klyving og bratt nedover stigning. Ellers lettgått terreng.