Ryten 543 moh

Tur: middels

Område: Lofoten

Utsikt over Kvalvika

For å komme til starten på turen, kjør mot Ramber, og videre mot Fredvang.

Parkere på Fredvang skole. Man kan også kjøre og parkere ved Innersand (se etter skiltet til parkeringen når du kommer over Fredvangbruene). Fra Innersand er den eneste godkjente stien opp til Ryten.

Fra parkeringsplassen følger du skilt mot stien som leder opp mot Einangen. Dette er en god sti som går gjennom lettgått turterreng over små knauser og koller. Stien går nord for Einangsvannet og runder sørsiden av kolle 290. Fortsett videre oppover til du har Forsvatnet et stykke nedenfor deg på venstre hånd. Her deler stien seg, og du må ta avgjørelsen om du skal opp på fjellet, eller gå direkte ned til stranden; Kvalvika.

Velger du å bestige Ryten først, følger du bare stien oppover lia. Stien forgreiner seg, og velger du stien som går langs ryggen lengst til venstre får du den mest spektakulære utsikten. Her er det stupbratt ned, Så vær forsiktig!

Mot selve toppen flater terrenget ut, og fra toppvarden ser du utover storhavet mot nord.

Følg stien tilbake til Forsvatnet, og videre nedover bekken mot stranden.

Har du mulighet for å bli kjørt og hentet andre steder langs ruta, kan du gå en rundtur. Den korteste vil være fra Kvalvika, over Skoren og ned til Torsfjorden. Turen tilbake kan kortes ned ved å søke ned til Torsfjorden ved østenden av Markvannet. (Turbeskrivelse hentet fra visitlofoten.no)

Ikke alltid man får den beste utsikten på toppen