Skomakernibba

Tur: krevende

Område: Ryfylke

Visste du...

at navnet kommer av at en skomaker fikk som straff å sitte på ytterste nibba og sy et par sko.

Skomakernibbeplatået med utsikt rett på Skomakernibba

I vakre Hjelmeland i Ryfylke finner du det karakteristiske fjellet Skomakarnibbå. Fjellet strekker seg 700 meter over Jøsenfjorden.

For å komme hit kjører du bil til fjellgården Hagalid. I sentrum av Hjelmeland, kjører du forbi kirken og brua, ca 500 m til du ser skilt til venstre mot Skomakarnibbå, følg denne smale og svingete veien til endes og du vil se en parkeringsplass på høyre side. Her vipser du 100 kr til parkering. Følg skilt som viser vei gjennom gårdstunet.

Turen starter på traktorvei et godt stykke, før stigningen begynner. Det blir bratt og smalt. Noen steder litt høyt. Vær obs på at det kan være litt sleipt og glatt på våte dager. Når du når toppen, bør du snu deg og se den flotte utsikten fra Øksnafjellet. Her ser du i godt vær, ut mot Stavanger og øyene i Ryfylke. Nå har du tilbakelagt 4 av kilometerne. Resten av turen går i lett terreng. Du vil passere et badevann på venstre side, og etter dette vil du kunne se Skomakarnibbå. Følg stien videre. Du vil nå etterhvert komme til det mange tror er Skomakarnibbå, men dette er «Karstøtje» Det er her det er mest spektakulært å ta bilde. Her sies det fra gammelt av at «karane var kar i hine hårde dager», derfor dette navnet.

Følg stien videre, til høyre ser du en stor varde, fint å ta turen oppom. Tar du stien ned til venstre kommer du til postkasse og platået som ligger rett over Skomakernibbå. Fint å nyte utsikten og kaffen her.  Du vil ikke kunne komme ned til selve nibba. Følg samme sti tilbake til parkeringsplassen. Turen er på ca 12 km t/r. Vi brukte ca 4 timer på turen.

"Karstøtje" med flott utsikt over Jøsenfjorden