Skreikampen

Tid: 2 timer

Tur: middels

Område: Hadeland

Skreikampen 698 moh - St. Paulsgruve -Pålshaugen 650 moh.

Skreikampen er den høyeste toppen i Eidsvoll kommune. Kjør gjennom Feiring og ta av mot Skreikampen. Godt skiltet. Følg grusveien til angitt parkeringsplass, langs veien. Turen starter bratt oppover. Så start rolig. Flott sti hele veien, og klopper på våte partier. Rett før toppen ser du skilt mot St. Paulsgruve. Verdt å ta en titt på vei ned. Du kommer også ned til parkeringen her, men må da gå en litt lengre tur og på grusvei. På toppen av Skreikampen er det flott utsikt på alle kanter, og det sies at man kan se Snøhetta i det fjerne. Flotte benker til å nyte nistepakken, mens man nyter utsikten. Vi fulgte stien ned til krysset til St. Paulsgruve. Gruva var i drift fra 1600 tallet og frem til 1820. Gruven blir i dag brukt til besøk og omvisning. Her blir det fortalt om hvordan jernmalm ble utvunnet og levert videre til bygda. Rett over gruva ligger Pålshaugen. En topp uten sti, fulgte kartet og måtte gå gjennom busker og lyng. Ligger noen få minutt unna gruva. En vil også se deler av gruvegangen når en går opp hit (sikret med gjerder). Siste del fra grua går på sti som ender opp på en grusvei, gå til venstre her så kommer man ned til bilen igjen. Flott tur på ca 8 km. Vi brukte ca 2 timer i rolig tempo.